Gratis
Tekst

Gratis E-book + oefeningen

3 Hoofdstukken 8 Lessen

Over deze training

Training Outline

Gratis

Introductie & Ebook 2 Lessen

Gratis

Positie Bekken en Oefeningen 4 Lessen

VIDEO uitleg: Correcte positie bekkengewricht

In deze video gaan we via de handen een controle inbouwen om te checken of ons bekken correct staat in ons skelet. Dit doen we via de drie-hoek teckniek.

Video uitleg correcte stand bekkengewricht liggend + verstevigende oefening

Dit is een stukje opname van een live-online ergonomie les waarbij uitgebreid de correcte stand van het bekkengewricht wordt toegelicht met aansluitend een verstevigende oefening voor het spierkorset.

Bekkenbodem en middenrif zijn een duo

Bekkenbodem en middenrif zijn een duo

De beweging van beide spierlagen worden tijdens de ademhaling geactiveerd. Dit is onlosmakelijk met elkaar verbonden. In het fysiologische (natuurlijke) proces is dit een evenwijdige op en neer gaande beweging.

  • Bij een inademing beweegt je middenrif naar beneden toe en je bekkenbodem ook.
  • Op een uitademing is dit precies contra, gaan beide omhoog.

De manier hoe jij ademt, geeft reactie op je bekkenbodem. Dus adem jij dagelijks erg hoog in je borst, ben je gestrest voor een langdurige periode, etc. Dan is je middenrif verkrampt, heeft het zijn elasticiteit verloren. En liggen vaak je bekkenbodemspieren ook automatisch niet meer in de juiste “toning”.

Spieren zijn als een elastiek, ze horen veerkrachtig en elastisch te zijn. Afgewisseld in stretch, rust en activatie. Dan blijven ze gezond en correct doorbloed. Net als een elastiek horen ze niet continu uitgerekt te zijn, of continu er lubberend bij te hangen. Dan verliest het zijn functie.

 

 

Oefening + VIDEO: invoelende oefening: Ruglig met bekken op verhoging en voeten tegen de muur

In deze oefening ga je op onderzoek uit wat de positie van je benen en voeten doet mbt je bekkenbodem.

Gratis

Video's uitleg connectie fysieke problemen 2 Lessen

Pen
>