Diverse bekken-types

Het bekken is het gewricht in ons lichaam dat boven en onderlichaam verbind. Het draagt het volle gewicht van het bovenlichaam en verbindt onze ledematen, onze benen, met elkaar.

Ook vormt het een soort van schaal die als een basis voor het lichaam dient. Fysiek draagt het in die schaal namelijk de voortplantingsorganen (baarmoeder, eierstokken en eileiders) en de uitscheidingsorganen (blaas, dikke darm en endeldarm). 

De stand van het bekken ‘onthult’ hoe het met ons als mens gaat.

We kennen diverse bekken-typen.

  • Een daarvan is het open bekken: de schaal, of kom, dat ons bekken vormt is zo ver naar voren gekanteld dat de inhoud er zonder veel moeite uit kan stromen. We morsen onze levenssoep als het ware aan de voorkant van het lichaam over onze voeten. De onderrug is hol, te veel, te sterk gekromd en duwt de billen naar achteren. Ter compensatie steekt de buik iets naar voren en is de buikholte extra vergroot. Het bekken is overdadig ontwikkeld, net als dat de benen vaak stevig zijn.

welke link kan deze houding leggen naar het mentale aspect van de mens?

Ten eerste wordt deze houding typisch vrouwelijk beschouwd. Met een prikkelende, erotische en verleidelijke uitstraling. Lichamelijk georiënteerd zijn, in de vorm als sterke seksuele drive, kan zeker voorkomen.

 

  • Het andere uiterste is het gesloten bekken: Dit kenmerkt zich door een omhoog gekanteld bekken. De billen zijn samengeknepen. Oftewel de “tuck-the-tailbone-in”-postuur. De houding is krampachtig en blokkeert de levensenergie. Spanningen in de buik en aambeien kunnen het gevolg zijn.

De link mbt mentale aspect van de mens die deze houding legt kan het volgende zijn.

Het voorkomen van een uitdrukking van een gevoel of enige lichamelijke begeertes. Terughoudendheid in expressie van emotie en drang om jezelf te bewijzen. Sensualiteit is afgevlakt, net als ook de seksualiteit. Type bekken of houding wordt vaak geassocieerd met mannelijk. 

 

Uiteraard is het streven naar balans die in het midden ligt. Met zowel een open en stabiel gevoel van voren als achteren. Een bekken in balans dus. Een bekken dat de correcte positie in het lichaam heeft, een algemene juiste alignment van het lichaam.

Benieuwd hoe jij de balans-stand van het bekken kan verwezenlijken? Check deze film, 1 van de tips die je kan gebruiken.

En lees wat het Pelvic Health Yoga Programma voor jou kan betekenen.

Wellicht vind je dit artikel ook interessant.

 

Over de auteur

Jennifer Neupane  -  Pelvic Health Yoga Instructeur

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>